In de tweede helft van augustus verandert natuurgebied De Rottige Meente in Friesland al sinds 18 jaar in een opera theater. Nou ja, geen echt theater. Want het bijzondere aan Opera Nijetrijne is juist dat de natuur zo’n belangrijke rol speelt in de vormgeving. De omgeving is de echte hoofdrolspeler van de opera.
Dit jaar was de zesde keer dat ik een rol mocht spelen bij dit gezelschap. Na mijn debuut als Susanna in Le Nozze di Figaro volgenden de rollen Polly in De Bedelaarsopera, Bianca in Het Temmen van de Feeks, Clarice in De Knecht van Twee Meesters en De Markiezin in De Wereld op d’r Kop. In al die producties werden dingen van je gevraagd die je als zangeres niet vaak zult moeten doen. Zo kwam ik als Polly al rolschaatsend op, dreef ik als Susanna op het water op een constructie van opblaasbare banden en kwam Bianca al zeilend op, uitgebreid zonnend in bikini.
Dit jaar was echter wel heel bijzonder. Als de waternimf Alcina, gespecialiseerd in het geven van liefdesadviezen, was mijn verblijfsplaats het water. Bijna de hele voorstelling lang bevond ik mij zingend, spartelend en zwemmend in het water van het riviertje De Scheene dat door het natuurgebied stroomt. Gelukkig had kostuumontwerpster Eva Jongen een prachtig en praktisch kostuum voor mij gemaakt: een wetsuit met schubbenmotief. Hierin voelde ik mij als een vis in het water en werd ik beschermd tegen de ergste kou. Want ook al was het een mooie zomer, twee uur lang in het water kan best fris zijn, zeker als je ook nog energie over moet houden om te zingen en te acteren.
Ik vond het een van de leukste rollen die ik ooit heb mogen spelen, mede dankzij regisseur Nynke van den Bergh, muzikaal leider Vaughan Schlepp, hertaalster Alice Zwolschen en producente Yvon Scheper. En natuurlijk mijn geweldige collega zangers Nienke Otten als de heerlijk hysterische, licht tuttige Angelica, Erik Slik als haar nogal controlfreakerige, nogal laffe geliefde Medoro, Jokke Mertens als de lieve, beetje recalcitrante dienstknecht van de furieuze Orlando de Razende, gespeeld door Jaques de Faber. De pruiken en de make-up van niemand minder dan Arjen van der Grijn (Jiskefet, Van Kooten en De Bie) maakten het geheel helemaal af.
Gelukkig dacht het publiek en de pers er ook zo over, want de recensies waren allen zeer lovend. Zie de links hieronder om ze te lezen.
In augustus 2020 ben ik weer van de partij bij Opera Nijetrijne, het twintigjarig jubileum van het opera gezelschap. Ik verheug me er nu al op. Welke productie dat gaat worden blijft nog even een verrassing…
Recensie NRC 16 augustus 2018 van Kester Freriks
Recensie De Volkskrant 16 augustus 2018 Frits van der Waa
Recensie Theaterkrant 15 augustus 2018 Max Arian
Kijk voor meer info op: www.operanijetrijne.nl
Beelden: Jens Fricke en Lisa Maatjens